متاورس چیست؟هر آنچه باید از دنیای جدید دیجیتال بدانیم

متاورس چیست

مارک زاکربرگ در  روز پنجشنبه 6 ابان 1400 در جریان کنفرانس سالانه  connect فیس بوک، جایی که اعلام کرد فیس بوک نام خود را به متا meta تغییر داده است، گفت: “من معتقدم که متاورس( Metaverse ) فصل بعدی اینترنت است و این فصل بعدی برای شرکت ما نیز هست.” .او با این تغیر نام تجارت خود را با جاه طلبی خود برای ساخت متاورس هماهنگ کرد.

اگر نمی دانید کلمه متاورس به چه معناست، تنها نیستید.متاورس تاکنون اصطلاحی بوده است که بیشتر آینده پژوهان برای توصیف مرز بعدی محاسبات و وب، پس از ظهور رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند استفاده می کردند.

 

متاورس چیست؟

اولین بار مفهوم متاورس در رمان علمی تخیلی Snow Crash اثر نیل استفنسون برای اشاره به جهان دیجیتالی که از طریق واقعیت مجازی قابل دسترسی است،رایج شد. پس از آن در بسیاری از آثار علمی تخیلی اخیر استفاده شد مانند فیلم های ماتریکس و رمان و فیلم Ready Player One. متاورس در رسانه ها به عنوان یک قلمرو آنلاینِ کاملاً غوطه ور به تصویر کشیده می شود که شبیه به دنیای واقعی است اما کامپیوتری است. مردم می‌توانند از طریق هدست‌های VR یا مانند مجموعه تلویزیونی Star Trek: The Next Generation، از طریق اتاق‌های سفارشی که در آن افراد واقعی می‌توانند با هولوگرام‌های واقعی تعامل داشته باشند، بین دنیای فیزیکی و مجازی به عقب و جلو حرکت کنند.

وضعیت متاورس امروزی چگونه است؟

فناوری های امروز هنوز برای ایجاد دنیای مجازی واقعی به اندازه کافی خوب نیستند و متاورس با مفهومی که زاکربرگ بیان کرد هنوز وجود ندارد.  اگرچه افراد می توانند از طریق هدست های واقعیت مجازی، مانند دستگاه های خانواده متا (فیس بوک) با نام تجاری قبلی  Oculus خود را در محیط های دیجیتال غوطه ور کنند، اما این محیط ها بیشتر شبیه بازی های ویدیویی هستند.

برخی از بازی‌های ویدیویی فعلی مانند Fortnite که در اوایل دهه 2000، توسط استارت‌آپ Linden Lab Second Life  معرفی شد، دنیای آنلاین پایدار و قابل دسترسی از طریق رایانه را فراهم می‌کرد و دارای ویژگی‌های سبک متاورس بودند که کاربران می‌توانستند شخصیت‌های دیجیتالی قابل تنظیمی را هدایت کنند که می‌توانند با بازیکنان دیگر چت کنند.

دیدگاه فیسبوک (متا) از متاورس چیست؟

زاکربرگ می‌گوید متاورس تکامل بعدی شبکه‌های اجتماعی است که نمایه‌های کاربر ثابت را جابه‌جا می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد فقط نظرات و عکس‌ها را ارسال کنند. برای رسیدن به آن، افراد باید از هدست های واقعیت مجازی یا عینک های واقعیت افزوده استفاده کنند.استفاده از هدست ها قلمرو دیجیتال را بر دنیای فیزیکی قرار می دهد. همچنین ممکن است هولوگرام‌های واقعی از سیستم‌های پیش‌بینی پیشرفته به دنیای واقعی پرتاب شوند.

  • زاکربرگ می‌گوید: «وقتی با دوستان خود بازی می‌کنید، احساس می‌کنید که در دنیای متفاوتی با هم هستید، نه فقط روی رایانه‌تان. هنگامی که در یک جلسه در متاورس هستید، احساس می‌کنید که دقیقاً در اتاق هستید و با هم تماس چشمی دارید، حس مشترکی از فضا دارید و فقط به شبکه‌ای از چهره‌ها روی صفحه نگاه نمی‌کنید.»
  • معماران می توانند طرح های ساختمان های دیجیتال را در دفاتر فیزیکی خود به نمایش بگذارند.
  • دوستان می‌توانند از متاورس برای شرکت در کنسرت‌ها بدون نیاز به حضور در مکان فیزیکی استفاده کنند.
  • افراد می‌توانند از چندین آواتار دیجیتالی برای نشان دادن خود استفاده کنند: یک آواتار جدی‌تر برای کار، یک آواتار آرام و کارتونی برای معاشرت با دوستان، و یک آواتار فوق‌العاده مانند یک ربات هنگام بازی‌های ویدیویی.
  • متاورس همچنین نحوه تعامل افراد با گوشی‌های هوشمند یا عینک‌های واقعیت افزوده را تغییر می‌دهد. مردم می توانند از حرکات دست برای «گفتن چند کلمه یا حتی فقط با فکر کردن به چیزها اتفاق بیافتند» استفاده کنند.
  • همچنین انتظار می رود که متاورس ارتباط قوی با اقتصاد دنیای واقعی داشته باشد و در نهایت به توسعه آن تبدیل شود. به عبارت دیگر، متاورس باید این توانایی را داشته باشد که شرکت ها و افراد به همان شیوه امروزی در فعالیت های اقتصادی شرکت کنند.

متاورس چیست

چه چیزی می تواند تبدیل به متاورس شود؟

همانطور که شما نمی توانید در اینترنت سرمایه گذاری کنید، همچنین نمی توانید متاورس را به عنوان یک محصول، فناوری یا خدمات منحصر به فرد شناسایی کنید. یک سوال بهتر ممکن است این باشد: چه چیزی می تواند تبدیل به متاورس شود؟

متخصصان پاسخ می‌دهند که اینترنت در نهایت به متاورس تبدیل می‌شود، که نمایانگر پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی خواهد بود.امروزه اینترنت اغلب نقطه اصلی ورود میلیون ها نفر از ما برای دسترسی به اطلاعات و خدمات، ارتباط و معاشرت با یکدیگر، فروش کالا و سرگرمی است. پیش‌بینی می‌شود که متاورس این ارزش را تکرار کند و یا تفاوت اصلی که میتواند ایجاد کند این است که تعیین تمایز بین آفلاین بودن و آنلاین بودن بسیار دشوارتر خواهد بود.

ویژگی ها و چالش های متاورس چیست؟

برای مفهوم متاورس میتوان چند ویژگی اصلی را شناسایی کرد که ممکن است به ذهن کنجکاو ما برای درک بهتر این مفهوم کمک کند. این موارد عبارتند از تداوم آن (بدون «روشن» یا «خاموش» )، همزمانی (موجود در زمان واقعی) و قابلیت همکاری، و همچنین مملو از محتوا و تجربیات افراد و مشاغل.

البته سؤالاتی در مورد معنای متاورس برای حریم خصوصی، فراگیر بودن آن و چگونگی کاهش محتوا و محیط های مضری که می تواند ایجاد شود، وجود دارد. از آنجایی که متاورس در مراحل اولیه توسعه است، اکنون فرصتی برای ایجاد این ویژگی ها با طراحی وجود دارد.

متاورس و جامعه

متاورس و جامعه

این مفهوم فقط پیشرفت در فناوری نیست بلکه به این معنی است که ایده فراجهان به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. از زمان شروع همه گیری (کرونا)، بسیاری از مردم به طور فزاینده ای زندگی خود را به صورت آنلاین پیدا کرده اند. امروزه ما به کار، خرید و معاشرت دیجیتالی عادت کرده ایم، بنابراین ایده گرد هم آوردن همه این فعالیت ها در یک محیط دیجیتالی یکپارچه آنقدرها که چند سال پیش به نظر می رسید، جهشی نیست.

اما این تغییرات چالش های اجتماعی را نیز به همراه دارد. تغییر سبک زندگی به زندگی آنلاین به طور غیرقابل انکار فعالیت هایی را فعال کرده است که می تواند مضر یا ناسالم باشد. از سرقت هویت و کلاهبرداری گرفته تا ترولینگ و سوء استفاده. همچنین این خطر وجود دارد که نابرابری های زندگی واقعی مانند تقسیم ثروت در درون متاورس تکرار شود. محیط‌های سه‌بعدی همه‌جانبه برای تولید نیاز به نیروی کامپیوتری زیادی دارند. به این معنی که آن‌هایی که بودجه کمتری برای صرف هدست و تجهیزات کامپیوتری دارند، ممکن است تجربه بدتری داشته باشند. برای مثال، اگر شرکت‌ها تصمیمات استخدامی را بر اساس حضور یک فرد در متاورس اتخاذ کنند، یا تبدیل به کانالی برای ارائه آموزش شود و.. می‌تواند تأثیر منفی بر جامعه بگذارد.

کلام اخر

در نهایت ایده متاورس ممکن است امیدوارکننده به نظر برسد. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرو در جهان روی توسعه آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر این ایده بتواند به نتیجه برسد، می توان تصور کرد که رفتار مصرف کنندگان و شرکت ها را متحول کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    به کمک نیاز دارید؟