در دنیای امروز همه‌ی افراد به دنبال اتصال به اینترنت هستند که هر شخصی یک یا چند راه اتصال به اینترنت را انتخاب می‌کند که از مرسوم‌ترین راهکارهای اتصال به اینترنت امروزی در ایران استفاده از اینترنت موبایل و یا اینترنت ADSL می‌باشد. محبوب‌ترین تکنولوژی اتصال به اینترنت در جهان ADSL می‌باشد که امروزه بیش از ۳۰ میلیون مشترک را در طی هر ۱۲ ماه به کاربران اینترنت در دنیا می‌افزاید و تعداد بهره‌مندان جهانی را نزدیک به 5 میلیارد نفر در کل رسانده است. این رشد در مشترکین ADSL بیش از دو برابر دیگر روش‌های دسترسی به اینترنت می‌باشد. همانگونه که اینترنت موبایل نیازمند یک سیم کارت می‌باشد ADSL هم با استفاده خط تلفن ثابت (خطوط تلفن معمولی) ارتباط به اینترنت را برقرار می‌سازد ، لذا متقاضیان دریافت سرویس اینترنت به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت که معتبرترین آنها در کشور آسیاتک، شاتل، پیشگامان، های وب، پارس آنلاین، فن‌آوا و … یا عاملین فروش آنها در استانها مراجعه نموده و درخواست سرویس اینترنت نماید. دریافت سرویس ADSL همانند اینترنت موبایل که علاوه بر سیم‌کارت و بسته اینترنت نیازمند گوشی موبایل جهت دریافت سرویس می‌باشد نیازمند مودم ADSL می‌باشد که مودم از یک طرف به خط تلفن متصل شده و با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور ارائه شده توسط شرکت به اینترنت متصل می‌شود و از طرف دیگر با استفاده از Wifi به مصرف کنندگان داخلی منزل، مغازه و یا … اینترنت را ارائه می‌کند. همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید پس از اینکه امکان سرویس ADSL آسیاتک (رانژه) بر روی خط تلفن مشتری برقرار شد خط تلفن داخل اسپلیتر (نویزگیر) به جهت جداسازی مکالمه از اینترنت متصل می‌شود و از خروجی اسپلیتر دو سیم تلفن یکی برای مودم و یکی برای گوشی تلفن خارج می‌شود و پس از تنظیم مودم، مودم با استفاده از نام‌کاربری و کلمه‌عبور ارائه شده توسط تیام‌نت به اینترنت متصل شده و سپس با استفاده از Wifi اینترنت را داخل محل استفاده پخش می‌نماید. به طور معمول در شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، بالاخص آسیاتک از آنجایی که سرویس ADSL بر روی خط تلفن فعال می‌شود نام کاربری ADSL همان شماره تلفن به همراه کد می‌باشد (که البته از آنجایی که در چند سال گذشته برخی شماره خطوط تلفن تغییر کرده است در بعضی موارد نادر ممکن است نام کاربری شخص همانند شماره تلفن قدیمی او باشد) که کاربر در هنگام تماس با شرکت در ابتدا می‌بایستی شماره تلفن خود را اعلام کند تا امکان بررسی میزان باقیمانده از سرویس، امکان سرویس دهی، بررسی موارد فنی و …. فراهم شود. هر متقاضی دریافت اینترنت در هنگام خرید اینترنت می‌بایستی مشخصات سرویس اینترنتی که به آن نیاز دارد را انتخاب کند و به شرکت اعلام کند که سرویس درخواستی برای ایشان فعال شود، عوامل تاثیر گذار در قیمت سرویس ADSL که کاربر با مشخص نمودن آنها سرویس مناسب خود را انتخاب می کند به شرح زیر است:

مدت سرویس ADSL

کاربر هنگام خرید سرویس اینترنت انتخاب می‌کند که سرویس خریداری شده برای چه مدت فعال باشد که این مدت زمان معمولاً براساس ماه، 1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یا حتی 12 ماهه (یکساله) می‌باشند که معمولاً مشتریان بدنبال خرید سرویس‌های یکساله می‌باشند که تا یکسال در آرامش از سرویس استفاده نمایند.

سرعت سرویس ADSL

هر کاربر در هنگام خرید از بین سرویس‌های شرکت ارائه دهنده سرعت مدنظر خود را بابت سرویسی که می‌خواهد انتخاب می‌کند سرعت که در اصطلاح عموم پهنای باند هم ذکر می‌شود معمولاً براساس کیلو بیت می‌باشد که سرعت‌های معمول 512 کیلو بایت (512 kb)، 1024 کیلوبیت (معادل 1 مگابیت)، 2048 کیلو بیت (معادل 2 مگابیت)، 4 مگابیت، 8 مگابیت، 10 مگابیت و … در نهایت 16 مگابیت می‌باشد.

ترافیک (حجم) سرویس ADSL

در حال حاضر برای بسیاری از کاربران مهمتر از سرعت سرویس اینترنت حجم سرویس اینترنتشان می‌باشد که حجم سرویس اینترنت خود را در هنگام خرید انتخاب می‌نمایند حجم‌های اینترنت معمولاً بر اساس گیگابایت می‌باشد و از آنجایی که آسیاتک سرویس‌های اینترنت را خود بسته می‌کند مثلاً سرویس‌های قابل ارائه بدین شرح است 4 ماهه با سرعت 8 مگ و حجم 1000 گیگ. توجه داشته باشید: در موضوع حجم سرویس‌های ADSL مبحثی که مطرح می‌باشد برای تمامی سرویس‌ها حجمی که اعلام می‌شود حجم دانلود بر روی سایت‌های داخلی می‌باشد و این حجم برای استفاده در اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام و سایر سایت‌های بین المللی نصف می‌شود.

حجم شبانه رایگان

در بعضی از سرویس‌های آسیاتک حجمی اضافه تر از حجم سرویس در زمان‌هایی خاص به عنوان حجم شبانه رایگان اضافه می‌شود که کاربر می‌تواند سرویس هایی را انتخاب کند که برای آن چنین امکانی اضافه شده باشد. مثلاً ممکن است در بین سرویس‌ها سرویسی این چنین تعریف شده باشد که این سرویس اصطلاحاً دارای دانلود شبانه رایگان می‌باشد: سرویس یکساله با سرعت 4 مگ و حجم داخلی 100 گیگ + 1000 گیگ 2 تا 8 صبح رایگان

با توجه به توضیحات فوق میبایستی کاربر در هنگام خرید سرویس، سرویس متناسب با مصرف خود انتخاب کند و ضمن پرداخت مبلغ آن، این سرویس برای ایشان فعال شود اما یک مشاور خوب هنگام خرید به خریدار در انتخاب سرعت، مدت، حجم سرویس مناسب مشاوره لازم را ارائه میدهد، در زیر آیتمهای مدنظر در پیشنهاد سرویس مناسب ذکر میشود:

مدت

کاربر برای انتخاب مدت مناسب برای سرویس خود می‌بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشد: آیا در محلی که خط تلفن در آن محل می‌باشد مالک هستند یا مستاجر و آیا تا چه زمانی در این محل سکونت یا فعالیت دارند؟ اگر فرضاً 6 ماه آینده می‌خواهند از این محل نقل مکان کنند پیشنهاد می‌شود که برای این خط تلفن سرویس 6 ماهه دریافت کنند و پس از نقل مکان در محل جدید سرویس جدید خریداری کنند. توجه داشته باشید اولویت شرکت در تمامی موارد فروش سرویس‌های بلند مدت به مشترکین می‌باشد.

سرعت

کاربر برای انتخاب سرعت مناسب خود می بایستی موارد گوناگونی را در نظر داشته باشد : 1- آیا خط تلفن او کشش سرعت‌های بالا را دارد؟ همانگونه که پیش از این توضیح داده شد سرویس ADSL بر روی خط تلفن فعال می‌شود و درصورتی که خط تلفن مشترک از کیفیت مناسبی برقرار نباشد هر چقدر هم سرعت سرویس خریداری شده بالا باشد سرعت اینترنت معادل سرعتی است که خط تلفن پوشش می‌دهد. • در سیستم پورتال آسیاتک می‌تواند کیفیت لینک ارتباط خط تلفن را مشاهده کنیم. 2- آیا کاربر از سرعت سرویس قبلی خود راضی بوده است؟ اگر کاربری از سرعت سرویس قبلی خود راضی می‌باشد پیشنهاد می‌شود که سرویسی معادل همان سرعت را خریداری نماید چون تغییر سرعت ممکن است نارضایتی به همراه داشته باشد. 3- کاربر اینترنت را برای چه منظور و استفاده‌ای خریداری می‌نماید؟ استفاده‌های گوناگون از اینترنت سرعت‌های گوناگون را می‌طلبد و حتی در برخی موارد دیگر ADSL پاسخگوی نیاز کاربر نمی‌باشد ، کاربران اینترنت را به چند دسته اصلی تقسیم می‌نمایند که سرعت مورد نیاز آنها طبق جدول زیر مشخص می‌شود.

نوع کاربری سرعت پیشنهادی
خانگی ویژه کلاس‌های آنلاین 8 مگ به بالا
خانگی ویژه استفاده اینستاگرام 4 مگ به بالا
خانگی ویژه بازی آنلاین 16 مگ
تجاری ویژه کارتخوان و نظارت تصویری 4 مگ به بالا
تجاری ویژه سامانه ستادایران و سایر سامانه‌ها 16 مگ
شرکتی با تعداد کاربر زیر 3 نفر 8 مگ
شرکتی با تعداد کاربر بالای 3 نفر 16 مگ
به کاربری‌های چون بورس، ارزدیجیتال، سازمانی، اداری، شرکت‌های بزرگ، مدارس، دانشگاه‌ها، تلفن اینترنتی و …. سرویس‌های دیگری جز ADSL پیشنهاد می‌شود.

• توجه داشته باشید مشکل کیفیت خط تلفن بدوه راه حل نمی‌باشد و در مواردی که کاربر با مشکل خط تلفن روبروست و تمایل به خرید سرویس‌هایی بالاتر از سرویس خود را دارد می‌توان سرویس با دوره‌ی کوتاه 1 تا 3 ماهه به او پیشنهاد شود که در طول این دوره توسط پشتیبانی کیفیت خط او بررسی و در صورت امکان مشکل خط برطرف شود.

ترافیک (حجم)

کاربر جهت انتخاب حجم مناسب برای سرویس خود می‌بایستی عوامل مختلفی را در نظر بگیرد: 1- میزان مصرف ماهیانه کاربر چقدر است؟ اگر کاربر از مشترکین قدیمی است که قصد تمدید و یا شارژ حجم خود را دارد بررسی مصرف ماهیانه در دوره قبل که از طریق پورتال قابل مشاهده می‌باشد در سرویس مناسب برای کاربر بسیار تاثیر گذار می‌باشد فرضا اگر مشترکی در حال حاضر ماهیانه 150 گیگ مصرف می‌کند خرید سرویس 6 ماهه با 150 گیگ برای او مناسب نیست چون پس از 1 ماه حجم سرویس به اتمام می‌رسد و خرید حجم اضافه برای او مقرون به صرفه نمی‌باشد لذا پیشنهاد می‌شود که این کاربر اگر تمایل دارد سرویسی 6 ماهه را خریداری کند سرویس را با حجمی بالای 900 گیگ انتخاب کند. 2- تعداد افراد مصرف کننده از اینترنت؟ اگر کاربر اینترنت را برای سازمان، شرکت و یا محلی که پر مصرف می‌باشند خریداری می‌کند برای هر نفر بسته به کاربری طبق جدول زیر محاسبات انجام می‌شود:

نوع کاربری مصرف ماهیانه به ازای هر کاربر
مسکونی کم مصرف 20 گیگ
مسکونی پر مصرف 50 گیگ
اداری کم مصرف 30 گیگ
اداری پر مصرف 65 گیگ
سازمانی 25 گیگ

3- کاربری اینترنت برای کاربر؟ اگر کاربر اینترنت را جهت نظارت تصویری یعنی دوربین خریداری می‌کند مصرف اینترنت بالایی ندارد و سرعت از اهمیت بیشتر برخوردار می‌باشد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    به کمک نیاز دارید؟